Când prostia doare.

Când prostia doare.

Când prostia doare, în antreprenoriat.

Amberglow Colour, o culoare de toamnă ce definește încrederea în sine. (Pantone 2020)

AS: Exemplele din acest mesaj vor fi ceva mai dure decât prevede orice manual de comunicare, dar sunt convins că adevărul, fie el și dureros, poate avea efecte benefice asupra mentalității antreprenorului modern, lipsit de prejudecăți.

Da, de cele mai multe ori ne ferim de această expresie, ne prefacem că nu este pentru noi sau, cel mai rău, facem mișto-uri cu ea.

Chiar dacă nu se manifestă într-o forma organică, greșelile antreprenoriale provoacă dureri. Partea cea mai dureroasă este că destul de rar tratăm așa ceva. Și greșelile continuă repetat, ceea ce se poate numi prostia antreprenorială. Poate că exprimarea este cam aspră, dar asta este.

Nu este o nenorocire atunci când greșești. Toată lumea greșește. Este o dramă atunci când nu realizezi că greșești sau, în euforia ta de antreprenor (șef), nu vrei să recunoști asta. Atunci este grav.

Hai să trecem pe exemple concrete!

Ai o afacere pe lipsă de profitabilitate. Total greșit! Ok, îți poți asuma asta pentru o scurtă perioadă de timp, ca și strategie de dezvoltare. Dar dacă treaba asta continuă, fără ca tu să schimbi ceva în business-ul tău, cum se cheamă? Exact. Atunci te doare, apar insomniile și greu te mai poți concentra pe dezvoltare.

Un alt exemplu... Eficiența angajaților tăi este cu mult sub limita admisă și toci bani pe salarii fără ca productivitatea să justifice asta. Tolerezi o lună, un an sau poate doi ani, apoi începi să ai sentimente de frustrare tocmai față de angajații tăi. No way! Este o greșeală gravă, pentru că în ritmul acesta impactul falimentului va fi inevitabil. Tu ești cel responsabil pentru obiective, rezultate și eficiență. Doare? Sigur că te doare … la contul bancar.

Continuăm seria exemplelor, să spunem despre contabilitate. Nu depui declarațiile fiscale la timp sau le depui mereu pe ultima sută de metri, cu sufletul la gură. Doamne ferește să mai fie și ceva greșit pe acolo. Doare asta? Poate la început ești asimptomatic, dar îți garantez că pe măsură ce trece timpul o să doară.  O sa doară la primul control al celor responsabili cu aceste treburi. Chiar dacă se lasă doar cu un simplu avertisment sau mai grav, cu amendă, o să te doară, pentru că ai fost prea tolerant cu cei responsabili pentru acest serviciu. Sigur o să te doară la … profit.

Știu că exemplele nu sunt tocmai motivaționale, dar trebuie să înțelegem că ignoranța sau superficialitatea doare, în afaceri. Îmi asum responsabilitatea acestor exemple, tocmai pentru a ieși din paradigma unei realități false, cea a serviciilor ieftine și foarte bune. E plin netul cu astfel de afirmații, care mai de care. De aici îți asumi tu responsabilitatea deciziilor pentru afacerea ta.

Gata cu bau-bau!

Ceea ce era de înțeles trebuia înțeles până aici. Hai să vedem partea plină a paharului, fără să ne îmbătăm cu apă rece. Partea bună este că trebuie să înțelegi sensul performanței, lipsit de acel … hai lasă.

Un bun antreprenor “luptă” pentru rezultate și privește obiectiv fiecare mutare strategică, fiscală, de resurse umane sau IT. Aici nimic nu este la voia întâmplării sau după ureche, cum am spus și în episodul trecut.

De când eram copii, am tot auzit expresia “să nu te joci cu focul”. 

Antreprenorule, să știi că există mult adevăr aici, pe zona semantică!

În concluzie, fie că ai citit acest mesaj ca pe un sfat sincer și obiectiv sau doar ca pe un pamflet, trebuie să înțelegi că orice greșeală în afaceri te poate costa bani, timp sau reputație. Și asta doare, destul de tare.

Nu uita că succesul afacerii este suma tuturor abilităților tale antreprenoriale despre obiective, oameni, responsabilități și rezultate.

Doare un pic atunci când trebuie să fii specific și disciplinat în afaceri, dar rezultatele vindecă rapid această durere.  Altfel?  Hm! Trebuie să recitești consecințele.

PS: Dacă ai citit până aici, îți mulțumesc și te rog să înlocuiești cuvântul inițial „prostie” (folosit exagerat pentru a nuanța o atitudine determinantă) cu „greșeală”. Sensul exprimărilor nu se va schimba, dar considerăm asta o formă de respect pentru atenția ta.

Suntem Geseidl Consulting Group, o afacere de familie care înțelege și respectă valorile parteneriatului, indiferent de provocări. Serviciile noastre reprezintă o valoare a succesului de peste 15 ani, alături de cei mai buni clienți.

www.geseidl.ro